Socialombudsman
Du kan kontakta socialombudsmannen i frågor som gäller tillämpning av socialservice inom den offentliga och privata socialvården. Anhöriga och övriga närstående till klienter samt samarbets-parter kan också ta kontakt med socialombudsmannen. Socialombudsmannens tjänster är avgiftsfria.
Till socialombudsmannens uppgifter hör att
· ge information och råd gällande socialservice
· informera om klientens rättigheter inom socialvården
· vid behov bistå klienten att framställa en anmärkning
· följa med hur klienters rättigheter och ställning utvecklas i kommunen
Socialombudsmannen har en rådgivande roll och kan inte fatta beslut eller bevilja förmåner.
Socialombudsmannen ansvarar inte för tjänster som ges av FPA, arbetskraftsmyndigheter, skuldrådgivning, intressebevakning eller hälso- och sjukvården.
Du kan kontakta socialombudsmannen under telefontid eller genom att lämna dina kontaktuppgifter (namn och telefonnummer) via textmeddelande eller e-post. Vi går igenom ditt ärende per telefon eller vid en personlig träff. P.g.a datasekretess svarar vi inte med e-post i klientärenden.
Kontaktuppgifter:
Socialombudsman Eivor Back
Telefontid:
mån. kl 9-10
tors. Kl 12-13
tel 044 7555006
e-post: socialombudsman.jakobstad@gmail.com